Alonso pratar om flytten till Los Blancos: "Jag visste att Real Madrid var intresserade och jag sa att om erbjudandet var bra så ville jag lämna"




Real Madrids spanska spelare, Xabi Alonso, sa att han var glad med sitt liv i den engelska klubben Liverpool, men han trivdes inte i en klubb som ville ersätta honom med någon annan spelare. Därför flyttade han till Real Madrid.
Xabi Alonso

Den spanska mittfältaren Xabi Alonso har medgett att det var tränaren som fick honom att flytta till Real Madrid sommaren 2009.

VM vinnaren spenderade fem framgångsrika säsonger i Anfield efter att ha signerats från Real Sociedad år 2004. I England hade han en viktig roll när Rafa Benitezs lag vann Champions League året därefter.

"I slutet av säsongen 1007/2008 pratade jag med Rafa och han förklarade situationen för mig och att han ville signera andra spelare, och att jag kunde vara en utav dem som ersätts" sa Alonso till Liverpools officiella hemsida.

"Om ett erbjudande skulle komma in, skulle jag förmodligen att bli såld. Det var då jag sa till mig själv att situationen hade ändrats - från att vara en väldigt viktig spelare till att vara en utav dem som kan säljas för att få pengar till att signera andra spelare."

"Jag accepterade det eftersom jag är professionell, men du måste inse hur din situation ser ut. I slutet hände inget eftersom det inte fanns några överenskommelser och vi startade min sista säsong i Liverpool, men jag visste vad som hade hänt."

"Jag visste inte vad som skulle hända, men i slutet av säsongen, visste jag vad som hade hänt. Jag kände att om en annan möjlighet kom skulle jag ta ett steg framåt i min karriär. Det var ett väldigt svårt beslut, men det var nog det bästa för mig eftersom jag inte trivdes med situationen, och hade jag stannat en säsong till skulle det vara obekvämt för mig."

"Jag var verkligen glad med laget och med mina lagkamrater och kände att vi kunde göra stora saker tillsammans. Jag var lycklig i denna klubb, men man måste se den stora bilden och hade jag stannat en säsong till hade det varit för mycket för mig."

"Så fort säsongen slutade pratade jag med tränaren. Jag visste att Real Madrid var intresserade och jag sa att om erbjudandet var bra så ville jag lämna" avslutade Alonso.

Skriv en kommentar