Jose Mourinho kommer inte att träna ett tyskt lag på grund av språket


Jose Mourinho säger att han inte är en tränare som stannar i samma klubb hela sitt liv, men han har medgett att han inte skulle kunna tänka sig träna ett lag i Tyskland.
Jose Mourinho

Real Madrid
s portugisiska tränare Jose Mourinho har uteslutit möjligheten att träna ett tyskt lag på grund av att han inte skulle kunna lära sig att prata tyska.

Den förra Inter och Chelsea taktikern har tränat klubbar i fyra olika ligor; Porto i Portugal, Chelsea i England, Inter i Italien och nu Real Madrid i Spanien.

Detta är 48-åringens andra säsong med Santiago Bernabeu klubben och han verkar vara allt mer bekväm i den spanska huvudstadsklubben efter att ha fått mer kontroll under sommaren.

Dock finns det ändå spekulationer om Mourinhos framtid och det har gått rykten om att han kan träna ett lag i Bundesligan i framtiden. Däremot har portugisen uteslutit idén.

"Jag är inte den typ av tränare som stannar i samma klubb och i samma land hela livet" sa Mourinho i en intervju med Sport Bild.

"Det är något som gör mig bättre, att jag är i mitt fjärde land. Och att jobba i länder som Italien, Spanien och England gör dig bättre och bättre".

"Jag skulle älska att jobba i Tyskland, men jag måste säga detta: det är väldigt viktigt i mina färdigheter som en tränare att kunna språket. Att kommunicera med spelarna, att prata med pressen på ett bekvämt sätt eftersom median är en mycket viktig del av vårt jobb, och jag tror inte att jag skulle vara på samma nivå som jag är nu i Tyskland, så det finns inte i mitt sinne".

"Men på grund av matchens kvalité och av många saker jag förstår i den tyska fotbollen, så ja, jag skulle gilla det".

Skriv en kommentar