Carlo Ancelotti: "Casillas kommer att spela om han förtjänar det"

Den italienska tränaren hyllade Real Madrid kaptenen, men betonade att han inte har kommit till klubben som en fredsmäklare efter Jose Mourinhos avgång.

Carlo Ancelotti har hyllat den spanska målvakten Iker Casillas, men varnade att han måste förtjäna sin plats i Real Madrids startelva.

Skotträddaren spenderade den största delen av säsongen 12/13 på bänken, men klubbens nya tränare har klargjort att spanjoren kommer att få tillbaka sin plats om han visar att han är värd den.

"Casillas är en stor spelare" sade Ancelotti till reportrar i en presskonferens, skriver Goal. "Han har vunnit allt, men fotbollsreglerna förblir desamma: om han förtjänar det, kommer han att spela".

Napolis tränare Rafa Benitez har antytt på att Ancelotti kommer att kunna återställa klubbens normer efter Jose Mourinhos turbulenta sista månader, men italienaren ser inte sig själv som en fredsmäklare.

"Jag har aldrig blivit kallad det. Jag är bara en tränare som vill ha en bra relation med sina spelare, men jag tror inte att Madrid behöver en fredsmäklare. Det är dock ett fint ord, så tack".

"Mourinho är dock en stor tränare. Jag respekterar honom jättemycket. Varje person har sin egen karaktär, så det är inte bra att göra jämförelser med Mourinho. När jag är klar kommer presidenten att säga huruvida jag har jobbat bättre eller sämre".

Rykten påstår att stjärnspelaren Cristiano Ronaldo kan lämna den spanska huvudstadsklubben i sommar, men Ancelotti är under intrycket att han kommer att få möjligheten att jobba med en talang som han beundrar jättemycket.

"Ronaldo är en fantastisk spelare; han är underbar" sade 54-åringen entusiastiskt. "Det är en ära att träna en spelare som honom".

Skriv en kommentar