Xavi: "En stor klubb kan inte spela som Mourinhos Madrid"

Barcelona stjärnan anser att Jose Mourinhos Real Madrid saknade stilen och filosofin som Galactico laget av sekelskiftet hade.

Barcelona mittfältaren Xavi har kritiserat Jose Mourinhos fotbollsspel i Real Madrid, och hävdade att hans stil inte gynnade en klubb av deras storlek.

Xavi tycker att Mourinhos beteende var en skamfläck för Los Blancos rykte, och pekade på Galacticos eran vid sekelskiftet som bevis på hur en en sådan stor klubb bör fungera.

"Jag vill inte att folk ska tro att jag hela tiden attackerar Mourinho eftersom det inte är min avsikt, men uppenbarligen gillar jag inte hur hans lag spelar på planen" sade Xavi till Sport.

"Det irriterar mig att se dem spela sådär eftersom de tidigare hade en idé och ett koncept. Zidane, Roberto Carlos - de var otroliga".

"De dominerade vartenda område på planen. Man var tvungen att titta på fakta och bara erkänna att de var bättre. Det var samma sak med Madrid laget i 'Quinta del Buitre' eran, ännu ett otroligt lag med en klar och sund filosofi".

"En stor klubb kan inte spela som Mourinhos Madrid. Vi låter inte planen torka upp så att det förvandlas till ett 'potatisland', och vi sparkar inte heller det andra laget 30 000 gånger eller försöker vrida upp värmen under en match. Vi gjorde inte ens det när Madrid låg framför oss".

"Vi har vunnit, kvitterat och förlorat, men alltid med en fotbollsfilosofi. Resultatet är en bedragare; det går utöver att vinna och förlora".

Skriv en kommentar