Gareth Bale: "Fler brittiska spelare borde spela för ett utländskt lag"

Den brittiska spelaren flyttade till Santiago Bernabeu under sommaren, och han känner att flytten har lärt honom mycket om honom och om fotboll.

Real Madrids ytter Gareh Bale har uppmnat de brittiska spelarna att lämna sitt hemland om de får chansen att spela för ett utländskt lag.

24-åringen, som lämnade Tottenham för La Liga giganterna sommaren 2013, hade en tuff start i Santiago Bernabeu klubben, men han har sedan dess blivit en av lagets viktigaste spelare.

"Jag tycker att fler spelare borde flytta" sade Bale till The Mirror. "Andra länders spelare flyttar till England i en ung ålder, och det finns ingen rätt eller fel ålder att flytta. Man måste lämna när man vill eller när man får chansen".

"Personligen ville jag bara lära mig mer om olika fotbollsstilar, olika kulturer och testa mig själv. Om andra spelare får en liknande möjlighet så vet jag inte varför de inte bör ta chansen. Man kan bli en bättre spelare och en bättre person".

Bale medgav dock att det tog tid för honom att anpassa sig till livet i Spanien, men nu när han håller på att lära sig spanska älskar han sitt liv i huvudstaden.

"Jag lär mig grunderna - hur man välkomnar folk och konversationer. Ju mer jag lär mig, desto bättre blir jag, och i framtiden kommer jag förhoppningsvis kunna prata flytande spanska".

"Jag är fortfarande engagerad och jag förstår skämten i omklädningsrummet. Dessutom pratar många av dem engelska. Det är kul. Det är precis som i ett engelsk omklädningsrum - alla har kul".

Skriv en kommentar