Corazón, Carácter y Pasión: del 1

De nästkommande sex dagarna kommer du att kunna läsa delar av Sergio Ramos bok, Corazón, Carácter y Pasión.I bokens första kapitel står det om hans fotbollskarriär, hans tid i Sevilla såväl som hans framgång med det spanska landslaget. I detta inlägg berättar spanjoren om sin familj och hur hans flytt till Real Madrid såg ut.

Mitt folk.
Mitt folk är min familj, de viktigaste i mitt liv. De har gett mig professionell och personlig stabilitet. Under mina första år, när jag spelade för Sevillas ungdomsakademi, var de viktiga för mig. Och de fortsatte att vara det, eftersom de är alltid med mig. När jag åkte till Madrid lämnade de allt för mig. Många unga fotbollsspelare går vilse eftersom de inte har människorna de bryr sig om runt omkring sig. Min pappa, Jose Maria, och min bror, René, är de som har varit mig närmast. Men mina farföräldrar, min mamma och min syster har också varit lika viktiga. Samma sak gäller mina barndomsvänner, som jag ser som en del av min familj.

Det har alltid irriterat mig när negativa saker sägs om mitt folk, vilket händer när det inte går bra för mig eller när jag spelar två dåliga matcher i rad. De nämns aldrig när jag vinner en titel. De har alltid varit där, de har aldrig svikit mig. Jag vill passa på att låta fansen veta att det som sägs är inte alltid sanningen. Jag är den jag är tack vare mitt folk. Kritiken mot min bror och min pappa ger mig mod eftersom de har offrat så mycket för att ta hand om mig. Vi ses som folk från Sevilla, från Andalusien och det kan verka som att vi har alltid haft det bra. Men de har lärt mig jättemycket. Min pappa visste hur man uppfostrar mig. Han varken kritiserar mig överdrivet eller berömmer mig för mycket.

Det fanns ett ögonblick då hans ingripande var avgörande för att göra mig till den jag är idag. Under mitt första år med juveniles, började Caparrós inkalla mig till träningen med A-laget. Det var ett kritiskt ögonblick. Jag var tvungen att antingen lämna skolan eller byta till kvällskurser eftersom träningspassen ägde rum på morgonen. Jag var helt vilse. Jag gjorde mina prov utan att plugga. Skolans rektor berättade för mina föräldrar att min närvaro var dålig. Jag var tvungen att fatta ett beslut. Jag kommer ihåg att min pappa satte sig ner med mig. Han insåg att jag tog fotbollen på allvar. Min bror René var jättebra, och han spelade i den tredje divisionen, men han tog det inte seriöst eftersom han hade andra intressen och fotboll var bara en hobby för honom.

Varje dag kom jag hem helt slut efter träningspassen eftersom de var mer intensiva än vad jag var van vid. Jag åt och sov i två till tre timmar för att återhämta mig. Jag började sova i klassrummen och när jag pluggade hemma. Jag insåg att en professionell fotbollsspelare kräver engagemang 24 timmar per dag. I hans samtal med mig, berättade min pappa för mig att jag själv väljer vad jag vill göra, men om jag väljer fotboll var jag tvungen att tillägna all min tid åt det. Om allt gick bra skulle vi gå ett steg framåt. Om inte, skulle jag fortfarande ha tid på mig att göra något annat.

Både han och min mamma var oroliga över att jag skulle sluta studera och inte bli en framgångsrik fotbollsspelare. Jag tog kvällskurser tills jag inte kunde studera längre eftersom fotboll tog all min tid. Nu skulle jag vilja studera engelska eller andra ämnen. Min pappa har varit krävande med mig i detta område. Han har stort förtroende för mig, men jag bad honom att inte säga så mycket, speciellt inte framför andra föräldrar. Det är ett privilegium att ha en far som stöttar dig. Han pratade också med René och berättade för honom att han måste utbilda sig för att spendera 24 timmar per dag med mig och hantera mina affärer så att jag kunde koncentrera mig på fotboll. René lyssnade på honom. Från detta ögonblick har han varit min skugga. Det är samma sak nu, vi är alltid i samtal. Jag pratar med mina föräldrar och min syster varje dag också. För bara en kort tid sedan bodde vi alla tillsammans, men jag hade min självständighet.

Det är vanligt att min pappa skäller ut mig ofta eftersom vi har så mycket kontakt. Jag har hans sinnelag, eftersom jag kom från honom. Han är väldigt ärlig, mycket öppen och därför är han respekterad. Jag har också alltid sagt vad jag har i hjärtat och det har skapat problem för mig. Men det har funnits fler goda än dåliga ögonblick. Det gör mig känslig att se min pappa gråta efter en triumf. Han säger inte mycket, men under julen säger han alltid "jag älskar dig" eller "jag är stolt över dig". Jag har bara sett min pappa gråta två gånger: när min farfar dog och under VM.

René är som en andra far för mig, förutom att vara min bror och vän. Jag berättar allt för honom - ALLT - hela mitt liv. Jag har aldrig sett honom bli svag eller klaga. Det min pappa satte honom ansvarig för var ett personligt mål, ett engagemang, Jag är den jag är tack vare mitt folk.

Sanningen om min flytt till Madrid.
Jag var bara ett barn. Jag hade ingen erfarenhet. Jag hade aldrig vunnit något. För mig var Real Madrid ännu en galax, något oppnåeligt. Min livsdröm var att bli en Sevilla spelare. Jag var en sevillista de corazón. Mitt andra lag var Depotivo. Därför hade jag Deportivos flagga i mitt rum, en Bebeto tröja och en Rivaldo affisch. Denna sommaren pratade tidningarna om en potentiell transfer varje dag.

I slutet av augusti hade landslaget en concentración och min bror och jag kom på idén att dyka upp i en vit kostym för att ta med lite ironi i ärendet eftersom spänningen var stor. Jag köpte en ny kostym. Den gav mig tur eftersom allt gick bra för mig. Jag gick till la concentración som en Sevilla spelare och lämnade som en Real Madrid spelare. Mina lagkamrater retade mig och frågade om jag var på väg till en gala eller bröllop. Joaquín hade också på sig en ljusfärgad kostym. Vi köpte dem från samma butik.

Vi hade ett olyckligt samtal med Sevillas president i hans kontor. Jag har aldrig velat avslöja det, men jag tycker att det är dags för fansen att veta vad han sade till mig. Vi hade redan spelat ligans första match och det var tre eller fyra dagar kvar tills marknaden skulle stänga. Han berättade för mig att en canterano (akademispelare) skulle aldrig tjäna pengar i Sevilla. Det störde mig jättemycket, men jag var bara ett barn, och jag berättade för honom att inte glömma att Sevilla är en bra klubb tack vare deras canteranos. Några månader innan, efter att det rapporterades att flera klubbar i Spanien var intresserade av mig, erbjöd vi klubben ett livslångt kontrakt som de inte accepterade. Det var ett kontrakt som gällde för 10 år med det enda villkoret att vi ville tjäna lika mycket som klubbens toppspelare, som alltid var en utländsk spelare. Jag berättade för presidenten att det var en bra idé att betala de som kommer från utlandet, men att jag också vill att han belönar de som kom med lägre status.

I slutändan flyttade jag. Det var en transfer. Folk brukar oftast känna till en version av historian, deras version, och under många höll de det emot mig när jag återvände till Pizjuán. Sanningen är att Sevilla sålde mig som de hade sålt alla andra spelare. I början ville jag hålla i en presskonferens för att förklara situationen och framför allt säga farväl till fansen, men jag avråddes från det.

[Efter bokens utsläpp skrev Ramos på ett avtal där han förbjöds från att hävda att Sevilla sålde honom, eftersom han i själva verkar upplöste sitt kontrakt. Om han hävdar det motsatta, kommer han att betala böter på 27 miljoner euro]

Min flytt till Madrid var spännande. Jag hade en idé av hur det skulle se ut, men jag trodde aldrig att det skulle vara så spektakulärt. Jag började dela omklädningsrum med de som hade varit mina idoler. Bara att byta om i samma rum som Robert Carlos och Zidane fick mitt hjärta att dunka. Och Ronaldo. Och Beckham. Raul och Casillas, som jag kände från landslaget, hjälpte mig jättemycket. De såg alltid efter mig.

Kommentarer

Sebbe

2014-07-21 - 14:35:16
Härligt inlägg!

dahla

2014-07-21 - 16:48:19
Härligt att få läsa andra saker än rykten! Mer delar Tack :)

Modiric

2014-07-21 - 16:56:08
Jätte bra läsning verkligen uppskatar att du tar dig tid att lägga upp sånna här läsningar skönt att bryta mönstret lite :)

Emma

2014-07-21 - 17:50:27
Härligt inlägg, du gör ett fantastiskt jobb med bloggen.

SR4

2014-07-21 - 19:44:32
Var kan man köpa boken alternativt läsa den online?

Karlgunnar

2014-07-21 - 21:07:55
När kommer VM spelarna tillbaka?

Karlgunnar

2014-07-21 - 21:07:56
När kommer VM spelarna tillbaka?

Karlgunnar

2014-07-21 - 21:07:57
När kommer VM spelarna tillbaka?

Anonym

2014-07-21 - 21:58:57
Mycket härligt inlägg! hyllning :)

callecarlos

2014-07-21 - 22:34:23
James ska offentliggöras under morgondagen enligt spansk media, 80 € och kontrakt till 2020.

callecarlos

2014-07-21 - 22:35:22
80m € *

Skriv en kommentar