Corazón, Carácter y Pasión: del 5

Följande inlägg består av ett nytt kapitel från Sergio Ramos bok, Corazón, Carácter y Pasión. I detta kapitel, vid namn "Sergio utan skor", pratar hans föräldrar, syskon och vänner om honom.

En liten biografi
Sergio kom till denna värld på en påsksöndag, den 30 mars 1986. Han var det tredje barnet i Ramos-Garcia familjen, efter René (35) och Miriam (29). Paqui (Ramos mamma) födde Ramos på morgonen. Hon ringde sin mamma Reyes och tillsammans gick de till sjukhuset Virgen del Rocío de Sevilla. Familjen bodde i Camas. Sergio spenderade sina elva första år där. Utanför hans hus fanns det ett litet torg. Bakom huset, framför hans rumsfönster, fanns en fotbollsplan. Lite mindre än 50 meter bort låg den offentliga skolan La Colina. Sergio spenderade en stor del av sin barndom där.

När han var 12 flyttade familjen till Tomares, en stad i närheten, och till en annan kommun: El Mirador. Han spelade för Sevilla och försökte kombinera sina studier med fotbollen. Han säger att "dessa dagar var svåra stunder. Hela familjen såg efter mig och tog mig till träningarna. Jag kommer aldrig att glömma deras ansträngningar och uppoffringar. Jag är förevigt tacksam mina färfädrar, syskon och föräldrar.

Minnen från hans mamma, Paqui.
Sergio vägde 3950 kilogram när han föddes, nästan lika mycket som René och Miriam. Som pojke orskade han inga stora problem. Han sov bra och åt allt, till skillnad från hans bror. Han har alltid ätit bra. Det finns vissa rätter, som till exempel kikärter, som han inte gillar, men gör du dem till mos kommer han att äta dem utan problem. Hans favoriträtt är kyckling med sås.

Han var en virvelvind, han stannade aldrig och satt aldrig stilla. Han var jätteglad, munter och hade alltid ett leende på läpparna. Han bad oss alltid om fotbollsskor, och när han var fyra eller fem köpte vi honom Deportivos ställ. Han valde dem när vi gick till butiken.

Jag försökte alltid få honom att ta en siesta (tupplur), speciellt under de varma eftermiddagarna i Sevilla, men så fort jag vände mig om var han ute på gatorna igen. Lyckligtvis fanns det ingen trafik i vårt område. Han var alltid med sin syster Miriam, som är 18 månader äldre. De växte upp tillsammans och hade samma vänner, men han gillade inte att hon alltid var med honom.

Han gillade inga andra sporter som involverade bollen, men han gillade bilar och kortspel. Han är mycket tursam, han vinner hela tiden. När han var nio signerade han för Sevilla och hans liv förändrades. Då bestod hans dagar av endast skola och träning. När vi flyttade till Tomares brukade min man, jag eller hans bror ta honom till träningen och matcherna på helgerna. Jag gillade inte fotboll, men efter att ha sett honom spela så många gånger började jag gilla det. Jag har lidit jättemycket eftersom vid den tiden var han inte lika stor och stark som han är nu. Han var kortare, jätteliten. Och varje gång jag såg honom på planen började mitt hjärta dunka fort, som om det skulle hoppa ut ur mitt bröst.
Han var en bra elev. Han pluggade inte alltid, men han var smart. Hans syster pluggade jämt. Sånt som tog henne tre timmar att lära in, lärde han sig på en halvtimma. En gång, när han var 14 eller 15 år, pratade rektorn med oss för att säga att han låg efter. Hon sade att han måste ge upp fotbollen! Han bytte till kvällskurser, men han led. Han brukade sova på middagsbordet eller när han studerade. Några veckor tränade han både på morgonen och på eftermiddagen. Vi anlitade en privatlärare till honom, men han tyckte inte om det. Vi, som föräldrar, kände ett stort ansvar eftersom det är jättesvårt att acceptera att ett av dina barn måste lämna skolan för fotbollen. I många fall misslyckas pojkarna. Men han visste vad han ville och han insisterade. Han var övertygad om att han skulle gå långt.

Hans besatthet av fotboll förändrade familjens livsstil eftersom vi var tvungna att organisera våra liv runt träningspassen. När han kom hem berättade han hur det gick. Han har alltid gjort det, men med tiden berättade han bara anekdoter. Han var alltid ansvarsfull. När han växte upp insåg han att han inte hade samma liv som sina vänner. Han gick inte ut på helgerna, han stannade hemma med sina vänner och sin syster eftersom han hade en match dagen efter.

Han fick växa upp rätt så snabbt. Jag har gråtit jättemycket eftersom han inte kunde göra samma saker som andra barn i hans ålder gjorde. Han fann tröst i musiken och sin syster. En dag kunde han gå till ett nöjesfält. Han ville inte åka några banor, utan han ville bara spela de här skyttespelen för att vinna mjukdjur till Miriam.

Det fanns en tid då han sade att han ville bli en tjurfäktare, men hans passion för fotboll var starkare. Vi hade redan lidit av att se honom spela fotboll, så tänk dig vad svårt det hade varit för oss att se honom som en tjurfäktare! Hemma älskade vi alla tjurfäktning; det är en familjetradition. Vi brukade inte ta med honom eftersom han var så ung, men en dag gick vi till La Maestranza. Han var tre eller fyra år. Curro Romero, Rafael de Paula och Antonio Ordóñez var fäktarna. När Curro stred sade Sergio att han behövde gå på toa. De som satt bredvid oss började bli nervösa. Det var så pinsamt. Jag kunde inte gå upp mitt i fäktningen. Dessutom var det en bra dag för Curro. Jag kommer aldrig att glömma det. Vi satt på första raden, det var tyst i hela arenan.

Han sparade alltid sina pengar. När han fick pengar spenderade han aldrig allt på en gång. Han lånade till och med ut till sin bror René, som spenderade alla sina pengar. Varje gång René bad honom om pengar, sade han när han skulle återbetala honom och hur stor ränta han skulle betala. Han har dock alltid varit generös när det gäller hans familj. Han har alltid varit noggrann med presenterna han ger mig. Han överraskar mig alltid när jag förväntar det minst; det behöver inte vara en speciell dag. Han är en mammas pojke, men han föredrog sin mormor Reyes.
Han gillade alltid att klä ut sig till fester. När han var liten brukade han alltid ha på sig slips på födelsedagar. Han brukade också ha på sig Renés kläder, men när han fick egna pengar köpte han sina egna kläder. Hans tillflykten är musik, hans familj, landsbygden och nu även hans ranch.

Hemma var han inte busig, och man märkte varje gång han gjorde något eftersom han inte visste hur han skulle dölja det.

Minnen av hans pappa, Jose Maria.
Om någon ska klandras för Sergios kärlek för spelet, är det jag. När jag var 19 tränade jag tre gånger med Sevilla. Vid den tiden var Max Merkel tränaren, och Jose Maria Negrilla hans assistent. Sen ville jag göra lumpen och skadade mitt knä. De berättade för mig att det var allvarligt, men jag ville inte operera mig eftersom det fanns en stor risk att bli förlamad. Dessutom sade dem att jag inte skulle ha några problem med att leva ett vanligt liv om jag inte spelar någon sport som krävde mycket ansträngning. Många år senare gjorde jag operationen och jag gick till och med till Sydafrika med kryckor eftersom jag inte skulle missa se min son bli världsmästare efter allt vi har gått igenom.

Jag gillar att spela fotboll, men jag brinner inte för det. Jag spelade när jag kände för det. René var lite som mig. Vi fick höra att vi var bra, men vi gillade andra saker också. Hela min familj stöttade Sevilla.

Vid 7-års åldern började Sergio spela för Camas. Han brukade gå med sin bror till träningspassen, och om de äldre killarna lät honom spela med dem, gjorde han det. Eftersom han inte kunde signeras förrän han fyller nio år sade han till alla att han är nio och spelade för Camas ungdomslag. Samma sak hände när han gick till Sevilla, han sade att han var nio när han bara var åtta.

Han gillade alltid att spela med andra barn. De satte honom som målvakt och sköt hårda skott på honom. Han gillade det, men jag övertygade honom att byta position. Vid den tiden var han jätteliten och kort. Han började inte växa tills han blev 12 eller 13. När vi gick till Sevilla var Pablo Blanco där. Han tog inte bara en chans med Sergio, utan följde också hans framsteg och hjälpte honom jättemycket med personliga problem. En annan viktig man i hans karriär var Joaquín Caparrós. Han har tur som träffade en tränare som var mer än en tränare. Han övertygade Sergio att han kunde gå långt om han ville, och Sergio ville det verkligen. Det kanske låter dåligt när det kommer från mig eftersom jag är hans far, men de som har sett honom växa upp vet att Sergio har jobbat lika hårt som alla andra. Han hade tur med att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Sergio blev ett proffs när han var 15. Han lyssnade, tittade, lärde sig. Han gick till träningspassen en timma i förväg, och lämnade en timma efter alla andra. Han stannade med dem som lärde honom saker. Dario Silva, till exempel, var någon som förklarade saker för honom och han brukade ta honom till träningspassen.

När René var 14 eller 15 var jag tvungen att säga till honom att ta fotbollen på största allvar eller ge upp det och fokusera på något annat. Han hade talang, men han hade inte rätt attityd. Med Sergio bestämde vi oss för att fokusera på fotbollen även om det innebar att han tvingades lämna sina studier bakom sig, det sista vi ville. Jag berättade för René att han borde ta hand om sin bror och förbereda sig själv på bästa möjliga sätt för att hjälpa honom med allt han behöver. Han tog an utmaningen. På bara ett år signerade vi fyra olika kontrakt.
Jag brukade ta Sergio till träningspassen med hans mammas Ford Fiesta. Vissa gånger skjutsade hans mamma eller bror honom. En dag blev det ett missförstånd mellan oss och vi lämnade honom på träningsplanen. När träningspasset var över satt han ner och väntade på oss. Det var vinter och det blev mörkt snabbt. Många av hans lagkamraters föräldrar frågade om han ville bli skjutsad hem, men han sade nej eftersom hans pappa eller bror skulle hämta honom. Ingen kom, planen stängdes för dagen och hundarna släpptes loss. De sprang efter Sergio och han tvingades klättra upp i ett träd för att undkomma dem tills en säkerhetsvakt gick förbi, såg vad som hände, kontrollerade hundarna och ringde oss för att hämta honom.

Hela familjen gick på hans matcher, både hemma och borta, inklusive när han spelade för Sevilla. Första gången han gjorde en volt efter att ha firat ett mål var med Sevilla, mot Cadiz. Vi vann med 3-1 och han gjorde två mål. Vid den tiden gjorde han det framåt och utan sina händer. Nu gör han det baklänges.

Han var älskad i Sevilla eftersom han är ädel. Han hade alltid en bra relation med tränarna, cheferna och säkerhetsvakterna. Han var inte med stjärnorna, men en gång fanns det inget vatten i hans lags omklädningsrum, så han gick till A-lagets omklädningsrum för att duscha. Han började prata med Mami Quevedo, som gav honom ett par skor. Han har inte glömt det, och för honom är Quevedo oåtkomlig.  Sergio var ingen skrytare, men då och då kom han hem med skor från Galardo, Moya eller Carlitos.

Hans rum var fullt med tröjor och foton. Som ett barn stöttade han Sevilla och Deportivo, vilket vi inte förstod. Han sade att han gillade Rivaldo och Bebeto. En gång gick han till hotellet Colón de Sevilla för att fråga om Barcelona spelarnas autograf. Han fick inte gå in, så han smög in genom ett fönster och fångades av vakterna. Han sade att Nadal följde honom till Ronaldo som signerade en autograf till honom. Senare blev de bra vänner i Madrid och han berättade historian till Ronaldo. De var så nära att Sergio köpte Ronaldos hus när han lämnade för Milan.

Kommentarer

Anonym

2014-07-25 - 21:31:48
när spelar real svensk tid?

Anonym

2014-07-25 - 21:31:49
när spelar real svensk tid?

Anonym

2014-07-25 - 22:42:51
imorn kl 00,00

RMA

2014-07-25 - 22:44:46
Dom spelar 27 juli kl 15.00 ET(European Time) alltså kl 3 på dagen här i sverige och över hela europa:) Kolla resten av försäsongen här:http://www.tsmplug.com/football/real-madrid-fixtures/

Anonym

2014-07-25 - 23:11:22
Första matchen spelas imorgon(26) mot Inter vid 3pm, alltså vid 9 på kvällen i sverige. Nästa match mot AS Roma vid den 29 klockan 2 på natten svensk tid. Nästa match den 2 augusti mot Manchester United klockan 10 på kvällen svensk tid. Nästa match den 4 augusti (om real kommer till finalen) spelas klockan 2 på natten svensk tid. Kolla allt här:http://internationalchampionscup.com/schedule/sch/

callecarlos

2014-07-25 - 23:44:37
Ifall Varane går till Chelsea... Oj, oj, oj... Hoppas Carlo förklarar att det här är året han blir ordinarie.

Omar

2014-07-26 - 14:47:31
Hahaha nej real spelar kl 00.05 mellan lördag och söndag och matchen kan man se i tv10 :)

Omar

2014-07-26 - 14:48:00
Asså början av söndag 00.05

Skriv en kommentar