Karim Benzema: "Ancelotti sätter oss under mindre press än Mourinho"

Fransmannen hyllade sin tränare, som han vann sin första Champions League med, och sade att det är en stor skillnad mellan honom och Mourinho.

Real Madrids anfallare Karim Benzema säger att tränaren Carlo Anceotti lugnade ner truppen efter Jose Mourinhos kontroversiella sista säsong på Santiago Bernabeu.

Ancelottis män vann äntligen sin tionde Champions League titel säsongen 2013/2014 och avslutade tolvårsväntan genom att slå Atletico Madrid med 4-1 i förlängning.

Benzema säger att italienarens spelstil har varit annorlunda än Mourinhos, och han pratade också om uttalandet från den portugisiska tränaren som sa att spela med fransmannen är som att 'jaga med en katt'.

"Ancelotti är lugn" sade Benzema till L’Equipe. "Han sätter ingen press på spelarna. Han skiljer sig jättemycket från Mourinho, som har en helt annan metod".

"När det hände, tänkte jag 'Varför säger Mourinho sådant om mig?'. Men allt är relativt".

"Vi skämtade aldrig om det förr, men nu blir jag vänligt kallad för 'katt' av mina vänner. Jag är ingen katt eller hund - det finns inget jag kan göra!".

"Jag har haft svåra dagar, men jag övervann dem. Vissa känner inte till skillnaden mellan en bra match och en jättebra match. Om jag spelar en normal match skulle vissa säga att jag spelade dåligt".

"I början, under de hårda dagarna, brukade jag vakna på morgonen och säga 'jag har ingen lust', men jag kan inte ge upp".

26-åringen har kopplats med en flytt från den spanska huvudstadsklubben flera gånger sedan sin ankomst till klubben, men han säger att han känner sig som hemma i Madrid.

"Jag är lycklig i Madrid. Det här är mitt hem. Jag älskar att jobba här. Efter träningarna stannar jag i gymmet. Jag märkte det på Cristiano Ronaldo. Jag insåg att jag måste sikta högre, som han gör".

Skriv en kommentar