Grundläggande spanska

Följande ord/meningar är enkla, dock uttycksfulla, som gör det möjligt för dig att påbörja ett samtal med en spansktalande person.

Korta meningar/ord:
Hola! - Hej!
Mitt namn är - Me llamo
Välkommen - Bienvenido
Buenos dias! - God morgon
Como estas? - Hur mår du?
Que tal? - Hur mår du?
Estoy bien - Jag mår bra
Och du? - Y tu?
Tack! - Gracias!
Varsågod - De nada
Hejdå! - Adios!
Vi ses senare - Hasta luego

Längre meningar:
Vad sade du? / Ursäkta? - Perdón?
Ha en bra dag! - Que tenga un buen día!
Trevlig att träffas - Mucho gusto Encantado
Jag förstår inte - No entiendo / No comprendo
Pratar du engelska? - Hablas inglés?
Pratar du spanska? Hablas español?
Hur mycket kostar denna? - Cuánto cuesta?
Hur mycket är klockan? - Qué hora es?
Prata långsammar, tack - Por favor, habla mas despacio.

Ett samtal med Iker Casillas

Såhär skulle du kunna ha ett samtal med Iker Casillas, en av dem få Real Madrid spelarna som inte kan prata engelska.

Spanska:
Du: Hola Iker! Como Estas?
Casillas: Hola amigo, estoy bien, y tu?
Du: Estoy muy bien, gracias. Iker, quiero decir una cosa para ti. Para mi, eres el mejor portero en el mundo, para ser honesto. Admiro tu trabajo!
Casillas: Gracias hombre, muchas gracias. Es palabras muy bonitas para mi.
Du: No es solo palabras, es la verdad.
Casillas: Otra vez, gracias amigo. Tengo que irme, ahora.
Du: Vale, pero antes vas, puedes escribir tu autografo aqui?
Casillas: Si, por supuesto! ... Alli.
Du: Gracis Iker, hasta luego!
Casillas: Adios amigo!

Svensk översättning:
Du: Hej Iker! Hur är det?
Casillas: Hej kompis, jag mår bra, hur är det själv?
Du: Jag mår jättebra, tack. Iker, jag vill säga en sak till dig. För att vara ärlig är du den bästa målvakten i världen.Jag beundrar ditt arbete!
Casillas: Tack mannen, tack så mycket. Det är mycket fina ord för mig.
Du: Det är inte bara ord, utan det är sanningen.
Casillas: Återigen, tack så mycket. Men nu måste jag gå.
Du: Okej, men innan du går, kan du skriva din autograf här?
Casillas: Jag självklart! ... Så!
Du: Tack Iker, vi ses!
Casillas: Hejdå kompis!

Ett samtal med Sergio Ramos

Liksom landsmannen Iker Casillas är Sergio Ramos ytterligare en truppspelare som inte förstår så mycket engelska. Du kan dock försöka samtala med försvararen på spanska, och såhär skulle ett samtal kunna se ut:

Spanska:
Du: Hola Sergio! Que tal?
Ramos: Hola, estoy bien gracias.
Du: Te esperamos al proximo partido?
Ramos: Si, si, por supuesto. Voy a ser un partido muy bien.
Du: Espero que si! He deseado para este partido. Se llega a jugar, eh?
Ramos: No sé, pero he trabajade duro para competir en este partido.
Du: Si, ademas, eres el mejor defensor en del mundo!
Ramos: Gracias amigo, mucho gracias. Trabaja muy duro para ser el mejor.
Du: Eres ya el mejor Sergio!
Ramos: Muchas gracias, hablaremos mas trade porque tengo que ir ahora.
Du: Vale, hasta luego grande!

Svensk översättning:
Du: Hej Ramos! Hur är det?
Ramos: Hej, jag mår jättebra tack.
Du: Ser du fram emot den kommande matchen?
Ramos: Ja, ja, självklart. Det kmmer att vara en mycket bra match.
Du: Jag hoppas det! Jag har väntat på denna match. Du kommer väl att spela?
Ramos: Det vet jag inte, men jag har jobbat hrt för att delta i denna match.
Du: Ja, men dessutom är du ju världens bästa försvarare!
Ramos: Tack kompis, tack så mycket. Jag jobbar hårt för att vara den bästa.
Du: Du är redan den bästa Sergio!
Ramos: Tack så mycket, vi hörs senare eftersom jag måste gå nu.
Du: Okej, vi ses bästa!