Cristiano Ronaldo: "Jag lämnade min familj när jag var 11 år och jag grät varje dag"


Cristiano Ronaldo pratade om sitt liv, med den spanska radion Cadena COPE i tisdags.

C.Ronaldo

"Madeira är en vackerö, som har mycket på gång. Alla vet vem jag är där, vilket jag antar är det pris du betalar för att vara känd. Spela professionell fotboll är vad jag valde som karriär" säger anfallaren.

"När jag var 16, var jag tvungen att välja mellan att spela professionell fotboll, eller fortsätta med mina studier. När jag spelade för Sporting, skulle jag täna på morgonen, och studera på kvällen. Jag kallades upp många gånger för att spela med laget. En dag sa jag till min mamma att jag var tvunegn att välja mellan studier och fotboll, och tack gode gud att jag valde fotboll."

"Min dröm var att få spela för Sportings A-lag. När jag väl fick spela där, kände jag att jag kunde gå vidare, till större och bättre saker. Det var många klubbar som var intresserade av mig, och det motiverade mig ännu mer."

"Att flytta från Madeira till Lissabon, var en av de svåraste ögonblicken i mitt liv. Jag lämnade min familj, när jag var bara 11 år. Jag grät varje dag. Så att flytta till Manchester, var inte så svårt efter det jag upplevde tidigare. Jag blev en mycket starkare människa, när jag blev 18 år. Jag kunde inte prata språket, men Diego Forlan hjälpte mig mycket."

"Allting kommer att ta slut någon gång. Om du har spelat i sex eller sju år i samma lag, och vunnit allt du kan vinna med din klubb, både individuellt och med laget, så får du en önskan att vinna andra saker. Så varför inte ändrå? Förändringar är bra ibland. Mitt liv i Manchester slutade, eftersom jag ville uppleva något annat: ett nytt land, en ny mentalitet och en annan stil av fotboll. Jag valde att komma till Real Madrid, och jag gjorde det rätta beslutet. Jag är mycket glad att jag gjode det."

"Jag kände alltid ett samband med denna klubb på grund av sin historia. Dagen jag presenterades, var en historisk dag. Jag var lite nervös, och arenan var full. Det var speciellt, en dröm. En jag som jag aldrig kommer att glömma. Det kanske krävs mer av mig, på grund av omständigheterna, men jag gillar utmaningar. Det är så jag ser det."

"Raul är ansiktet för Real Madrid. Alla år han har spelat här, allt han har vunnit. Jag beundrar honom och respekterar honom. Jag hoppas att han fortsätter här, i många år  framöver. Vi kan alla förbättras med tiden" avslutar han.

Kommentarer

Ardalan

2010-04-28 - 18:46:03
Riktigt tungt! Folk bör veta lite om hans bakgrund innan de bedömer honom.

Gorm

2010-04-28 - 19:53:10
hur kan man annat än att älska den här killen ? han åker hemifrån när man är 11 för att följa sin dröm sjukt grym är han! HALA MADRID!

reaaalmadrid :) <3

2010-04-28 - 21:11:39
jag håller med er båda,

säger bara döm inte före ni vet ngot i bakgrunden, runt ronaldo....

jag <3 ronaldo

HALA MADRID

2010-05-01 - 09:48:41
dom som säger han e bög e KUKsugare det e fan synd om han

karre

2010-05-15 - 22:26:24
NI HAR RÄTT FUCK BARCA fansynd om han alla som säger han e bög FUCK DOM!

André99

2014-05-28 - 19:29:16
Kung e han! Real Madrid livet ut <3

Skriv en kommentar