Marcelo: "Fotboll är en sport som får en att tänka snabbt, innan du ens har bollen"


Marcelo pratade om hans barndom, karriär och andra frågor i en intervju med spanska sporttidningen AS.
Marcelo

"Jag är glad över att vara lagets assist man, men mitt främsta mål är att försvara bra... Med detta sagt föredrar jag att göra mål istället för att försvara. Min farfar var en vänster-fotad mittfältare med Vasco da Gama och Sao Paulos Ponte Preta. Jag är född i Rio, mellan Flamengo och Botafogo, och nära till stranden. Jag spelade överallt när jag var ett barn; på stranden, gatorna, och smuts.. Det som är bra med att spela i Bernabeu är att det är mycket lättare att spela här, än i smuts platser" säger han.

"Jag började min kärriär i Fluminense, en ganska välkänd klubb. De undertecknade mig till deras junior lag när jag var nio år gammal. Jag spelade redan för klubben Helenicos B-lag och hade ingen vilja alls att gå till Fluminense på grund av mina vänner. Min farfar berättade för mig att eftersom det var så nära hemmet, skulle det gå bra. Jag åkte alltid till träningen med cykeln. Min farfar brukade berätta för mig att jag en dag kommer få spela för landslaget och en stor klubb, men jag kunde aldrig föreställa mig att det skulle vara Real Madrid. När han kom hit sa han till mig, "Jag är inte förvånad".

"Fotboll är en sport som får en att tänka snabbt, innan du ens har bollen. Det hjälpte mig myccket i 11-manna fotboll, eftersom jag lärde mig de situationerna bättre."

"Vi arbetar hårt för att vinna La Liga. Det spelar ingen roll om jag spelar som en vänser back eller mittfältare. Tränaren vet mycket väl hur jag spelar. Jag har ingenting att bevisa. Jag är säker på att det kommer gå bra i VM. När man åker till Brasilien ser man barnen spela överallt. Du blir en kändis under VM. Det är verkligen en ära. Det är det bästa som kan hända en fotbollsspelare. Det finns inga ord som skulle kunna beskriva vad som händer om Brasilien vinner VM."

"Det kommer aldrig finnas en annan Roberto Carlos. Hans skugga här i Real Madrid innebar en stor press för mig. Jag vill spela fotboll, så att man känner igen hur just jag spelar. Jag vill inte att någon ska jämföra mig med
Roberto Carlos."

"Jag skulle älska om Pellegrini stannade. Inte för att jag spelar mycket, men eftersom han är en man som står fast vid sina idéer och moral. Han har aldrig varit oschyst mot någon."

Skriv en kommentar