Emmanuel Adebayor: "Jag skulle kunna tänka mig att gå till Tottenham och signera för dem"


Emmanuel Adebayor kan tänka sig att flytta till Premier League klubben Tottenham i sommar, men innan dess hoppas han att deras fans slutar med att sjunga rasistiska sånger.
Emmanuel Adebayor

Den togolesiska utlånade Manchester City spelaren Emmanuel Adebayor har medgett att han skulle överväga möjligheten att signera för Tottenham om de var intresserade av honom.

Den 27-årige anfallaren har varit i lån i Real Madrid sedan januari men han säger att han skulle öppna för en flytt till Spurs om de skulle vara intresserade av detta i sommar.

När han spelade mot Tottenham i White Hart Lane, buade publiken ut honom samt sjöng rasistiska sånger. Adebayor sa att han inte tog detta seriöst, men samtidigt uppmuntrade han fansen att sluta med de dem gör.

"Jag hörde chanterna och jag tyckte att det var synd, eftersom innan jag flyttade till Real Madrid, var mitt första val Tottenham" sa Adebayor till BBC's Football Focus.

"Jag skulle kunna tänka mig att gå dit och signera för dem. Kanske var dessa fans ilskna eftersom jag gjorde mål mot dem. Kanske tänkte de så eftersom det var Adebayor som slog ut dem från Champions League och krossade deras dröm om att nå finalen."

"När jag hörde sångerna tog jag dem inte seriöst. Jag tog det inte på ett dåligt sätt, men det var dåligt gjort (utav fansen) eftersom människor måste inse att vi är fotbollsspelare. Idag spelar vi för denna klubb och dagen efter kan vi spela för dem."

"Fansen måste försöka kontrollera sina känslor, vilket är vad vi fotbollsspelare gör. De måste säga till fansen: 'snälla, försök kontrollera era känslor. Vi alla är människor'."

"Vad är poäng med att sitta på läktaren och sjunga en sång som du vet är rasistisk och sedan gå ut på gatan och säga till mig: 'Jag är ingen rasist, kom till Tottenham'. Fotboll är ett spel. Missförstå mig inte, det finns pengar och andra saker också, men det är bara ett spel."

Kommentarer

Anonym

2011-05-13 - 17:46:57
"jag kommer göra allt för att stanna i madrid. Först ska jag klippa mitt hår, och det har jag redan gjort. Nu ska jag återvända till London men mitt klippta hår blir kvar i madrid."

Skriv en kommentar