Jose Mourinho: "Jag skulle älska att ha Wengers stabilitet i någon klubb"

 
Real Madrid tränaren känner att Wenger inte sätter tillräckligt med press på sig själv för att konkurrera om de möjliga titlarna, och tror därför att Tottenham kommer att ta den sista platsen i Premier Leagues topp fyra.
 
Jose Mourinho har medgett att han skulle älska stabiliteten som Arsene Wenger njuter av i Arsenal, men Real Madrid tränaren säger att bristen på trycket att vinna troféer kan i slutändan kosta Premier League klubben en plats i topp fyra.
 
Gunners sitter för närvarande på sjätte plats i Premier League tabellen med 34 poäng, och de har 18 poäng mindre än Manchester United med en match i handen efter att Wenger led av sin värsta start av en kampanj sedan han tog över klubben.
 
Och under tiden som Mourinho kämpar i Spanien med Los Blancos som har 16 poäng mindre än rivalerna Barcelona, känner han att trycket driver honom till stora saker - en egenskap som har nästan försvunnit från Emirates laget.
 
"Jag skulle älska att ha Wengers stabilitet i någon klubb" sa Mourinho till The Sun. "Men samtidigt tycker jag att för min egna mentalitet så behöver jag också trycket att lyckas - och om ingen ställer denna press på mig kommer jag att göra det själv".
 
"Trycket att vinna saker. Ja, det är möjligt att ha en eller två säsonger på sig att bygga för framtiden och inte vinna någonting, men inte längre än det, eftersom min mentalitet är att jag alltid behöver trycket av att vinna saker".
 
"Kanske kan de ske snart för Arsenal. De spelar bra fotboll och producerar bra spelare".
 
Och trots förlusten av spelare som Cesc Fabregas, Samir Nasri, Alex Song och Robin van Persie i de senaste transfermarknaderna, säger Mourinho att engelsmännens nya signeringar är tillräckligt bra för att utmana för utmärkelser.
 
"De köper alltid spelare i alla transfermarknader, så förr eller senare kommer de säkerligen att göra något, vinna något".
 
"Än så länge denna säsong har Arsenal haft upp- och nedgångar. De är både bra, och inte så bra. De är inte bland topp fyra, men de har alltid hamnat i topp fyra så man kan säga 'varför inte denna säsong igen?'. Det kommer att vara tufft dock. De måste slåss med Tottenham, Chelsea och Everton, så det kommer att vara svårt".
 
"Tottenham har en fantastisk trupp, en hel del fantastiska spelare - några av de bästa i Premier League. Och nu har de hittat förenlighet i sina prestationer".
 
"Chelseas förlust mot Queen Park Rangers dödade deras chanser av att vara mästare, men de har en match i handen och kommer att kämpa för topp fyra igen. Så jag tror att topp fyra kommer att vara United, City, Spurs och Chelsea".

Skriv en kommentar