Ronaldo: "Fifa och Uefa pratar alltid om att de är mot rasism, men varför existerar det fortfarande?"

 
I gårdagens presskonferens förnekade den portugisiska målgöraren någon rivalitet med Lionel Messi, och ifrågasatte Fifas inställning till rasism.
 
Real Madrids stjärna Cristiano Ronaldo har ifrågasatt hur effektivt Fifas och Uefas kampanj mot rasism är, och insisterade på att han inte ser Lionel Messi som sin rival.
 
Innan Ballon d'Or utdelades till Barcelonas stjärnanfallare i måndagskvällen, deltog portugisen tillsammans med de två andra nominerade spelarna i en presskonferens som ägde rum i Zürich.
 
"Enligt min ärligaste åsikt tycker jag inte att rasism borde uppstå i dagens fotboll" sa Ronaldo till reportrar, skriver Goal.
 
"Fifa och Uefa pratar alltid om rättvist spel och att de är mot rasism, men varför existerar det fortfarande? Det är otroligt, detta kan inte existera; det är bara en fotbollsmatch. Det är inte bra för fansen eller någon annan. Vi alla borde leva i fred".
 
Sedan kommenterade han Boatengs beslut att lämna planen, och sade: "Det var ett personligt beslut av honom. Om han var arg eller ledsen, så är det hans beslut".
 
"Jag kan ge dig många exempel på saker som händer på planen idag, då man inte kan helt enkelt lämna planen".
 
"Man måste kunna klara av dessa sorters fans och kanske har ett fåtal människor några lösa skruvar. Jag kan inte ge dig ett exakt svar, huruvida du lämnar planen eller inte beror på personen".
 
Till sist insisterade Los Blancos stjärnan på att han inte kommer att förlora någon sömn om han inte vinner utmärkelsen i år igen.
 
"Jag har ett gott samvete; jag måste säga att detta pris inte är slutet av livet. Livet går vidare och vi måste lära oss från våra lektioner - om någon annan vinner så är det okej".
 
"När det gäller det som jag har gjort under det senaste året så tycker jag att det har gått ganska bra, vi vann ju ligan. Oavsett vad som händer idag [igår], kommer jag att vara samma man som jag var tidigare".
 
"Jag känner mig inte frustrerad av Messi. Han gör sitt jobb för sitt lag och det gör även jag för mitt. Såvitt jag vet känner jag ingen rivalitet, i alla fall ingen personlig. Vi är här för att vinna, vi är en del av fotbollen och det är det enda som spelar någon roll".
 
Den portugisiska stjärnan fick också en fråga om var Madrids tränare Jose Mourinho var och varför han valde att inte komma till prisutdelningen, men Ronaldo svarade med ett leende: "Det är en hemlighet!".

Kommentarer

Anonym

2013-01-08 - 23:03:32
sant de han säger;-)

jack

2013-01-09 - 00:32:27
vart ser man intervjun?
Svar: Du skulle kunna hitta den på youtube.
Real Madriid CF Admin

Skriv en kommentar