Sneijder pratar om sina år i Madrid

AS publicerade en intressant intervju med Wesley Sneijder. Det är den första intervjun han pratar om sin avgång från Madrid. I följande text pratar han om Madrid och Mourinho.

Du var i toppform i ditt första år med Inter. Hur anpassade du dig till den italienska ligan?
Det var otroligt. Mitt första år i Madrid var jättebra, det andra inte lika bra eftersom jag hade personliga problem. När jag lämnade, kände jag att jag inte hade uppnått någonting. Jag ville ha mer. Jag mådde hemskt för fansen, för pressen, för mina lagkamrater. När jag gick till Inter kunde jag inte sluta tänka på att det var ett fruktansvärt år, men jag ville inte fortsätta sådär. Jag ville visa hela världen vad jag kunde göra.

Handlade det om ett psykiskt problem?
Mourinho gav mig självförtroende. Jag anlände på en torsdag och på lördag, i derbyt, startade han med mig och vi vann med 4-0.

Vad är det Mourinho gör som gör honom till en så speciell person?
Något psykiskt. Han vet exakt hur en spelare känner sig. Jag berättade saker för honom och han visste hur jag tänkte. Konversationen var mycket direkt. Ibland brukade han säga till mig, "du behöver vila i tre dagar, stanna hemma".

Hur såg din flytt från Real Madrid ut?
Galet! Det tuffaste var när de lät mig träna på en annan plan, bort från alla andra. Det kändes som att jag satt i fängelse. Men jag accepterade det och lämnade, men med smärta. Men den smärtan finns inte längre. Inter har hjälpt mig att glömma..

Vem svek dig mest?
Jag kom överens med Pellegrini. Jag tror att han ville ha kvar mig. Problemet var med Valdano och Perez, mest med Valdano. Men sådant är livet.

Vad tycker du om Valdano?
Inget, Inget. Om jag ser honom kommer jag att hälsa på honom utan några problem. Det är lugnt eftersom sånt är livet. Man kommer och går. Men hur allting hände....

Varför blev dina prestationer sämre under ditt andra år?
Först var jag skadad i tre månader. Sen hade jag problem med min förra fru. Hon lät mig inte se min son och allt var så komplicerat. Ingen i klubben nådde ut till mig.

Störde det dig att de sade att du gick ut mycket på kvällarna?
Nej, eftersom det var sant. Jag gick ut jättemycket, jag är medveten om det. I slutet av året, när jag en dag vaknade på morgonen, tänkte jag "Wesley, vad håller du på med? Du har kvalité, du spelar för världens bästa klubb, vad gör du?!". Då slutade jag med allt det där.

Spelade du fortfarande med Madrid då?
Ja, ja. Under mina tre sista veckor spelade jag på toppnivå igen.

Hur kände du dig i denna nedåtgående spiral?
Jag ska inte ljuga. Jag festade nästan hela tiden. När man är ensam hemma och har så många dåliga saker att tänka på behöver man en flykt. Vad kunde jag göra? Senare fick jag mycket hjälp av kvinnan som numera är min fru. Vi pratade jättemycket.

Tänkte du på att gå tillbaka till Madrid när de signerade Mourinho?
Nej, eftersom jag inte ville. Det var jätte komplicerat, men jag har fortfarande känslor för klubben, men inte för de ansvariga..

Vill du inte ha någonting att göra med Florentino och Valdano?
Inget!

Kommentarer

Anonym

2014-08-05 - 01:32:53
Intressant indeed

Skriv en kommentar