Carlo Ancelotti: "Jag gillar idén att leda Real Madrid till La Decima"

Italienaren är hedrad över att ha chansen att leda Real Madrid till sin tionde Champions League titel den 24 maj.

Carlo Ancelotti medgav att han gillar idén med att hjälpa Real Madrid vinna sin tionde Champions League titel denna säsong.

Den italienska tränaren ersatte Jose Mourinho förra sommaren, och sedan sin ankomst har han vunnit en Copa del Rey titel samt tagit laget till Champions League finalen.

Los Blancos har väntat i 12 år på att vinna turneringen för tionde gången, och Ancelotti hoppas att han kan göra historia genom att ge den spanska huvudstadsklubben den europeiska titeln den 24 maj.

"Att vinna Champions League skulle vara en fantastisk prestation för klubben; jag gillar idén med att ha chansen att göra historia i denna stora klubb genom att vinna La Decima" sade Ancelotti till AS.

"Champions League har gett mig mycket; det här är den sjunde finalen jag tar del av och jag har vunnit den fyra gånger. Möjligheten att vara en Real Madrid tränare när klubben vinner La Decima är en stor motivation".

"Jag är lyckligt lottad eftersom vi alla är extremt motiverade. Alla känner samma sak; spelarna, klubben, fansen och jag. Vi är så nära, men vi vet att det inte kommer att vara lätt eftersom Champions League finaler är alltid oförutsägbara".

"Man spelar inte Champions League finalen varje dag. Alla lag har inte chansen att göra det. Det är en ära för oss eftersom vi har chansen att vinna La Decima".

Madrid kommer att möta sina stadsrivaler Atletico Madrid i finalen och Ancelotti medgav att han inte förväntade sig att Diego Simeones män skulle ha en så extraordinär säsong.

"Det kommer att vara en öppen final. Båda lagen kommer att vilja visa sin kvalité. Jag tror inte att Atletico kommer att vilja förstöra vårt spel, och vi kommer inte heller att göra det".

"Vi kommer försöka visa vår fotboll, som Atletico också kommer att göra. De har haft en fantastisk säsong. De har tagit alla med storm. Vi båda känner till varandras kvaliteter, så det kommer att vara en spännande match".

54-åringen känner också att Cristiano Ronaldos 16 mål har varit nyckeln till finalplatsen, och sade: "Jag tycker att han är i toppform, men det har han varit i många år. Det visar hur professionell han är".

"Han har varit viktig för oss i Champions League; han har gjort 16 mål. Han har varit en nyckelspelare i vägen till finalen och han kommer att göra allt för att hjälpa oss att försöka vinna den".

Skriv en kommentar