Casillas berättar hur det var att växa upp i Madrid

I en artikel med Guillem Balague pratade Iker Casillas om hur det var att växa upp i Real Madrid.

Det kändes annorlunda när jag först spelade för Real Madrid. Det var en annorlunda erfarenhet för mig. Jag spelade alltid på gatorna med mina kompisar eller min pappa och sedan gå hem. Nu var jag helt plötsligt tvungen att växa upp riktigt snabbt, trots att jag var bara nio år. Jag träffade nya barn; jag kastades in med folk jag inte kände. Ett exempel är när vi var tvungna att duscha tillsammans. Det kan ses som töntigt, men jag hade aldrig duschat med andra barn tidigare. Jag hade aldrig behövt ta av mig framför okänt folk! Jag gick alltid hem och duschade. Men nu? Nu fick jag ta av mig mina kläder framför andra. Jag kände mig generad. Nya erfarenheter gör att du känner dig obekväm. De tvingar dig att växa upp jättesnabbt. Jag fick lära mig saker som jag aldrig trodde att jag skulle behöva lära mig, saker som jag aldrig tänkte på.

Livet för mig som nioåring var en utmaning. Var det svårt? Nej, det skulle jag inte kalla det. Allt var bara nytt för mig: nya erfarenheter och ett nytt tankesätt. Jag trodde aldrig att Real Madrid hade en ungdomsakademi eller ett lag för barnen. Madrid var Madrid: de kända spelarna. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att denna grupp av barn var en del av Madrid. Jag trodde aldrig att klubben hade så många lag, så många killar. Det trodde inte min mamma heller! Hon trodde att min pappa hittade på allt. Hon sade: "varför skulle Madrid ha ett stort lag för pojkar som är bara nio eller tio år gamla?". Hur som helst slängdes jag in i en helt ny värld. Det verkade galet. Jag fick åka en 40 minuters tur till Madrid för att träna; det kändes så långt bort. Det låg på ett ställe som jag bara hade gått till om min mamma skulle gå till tandläkaren eller något sådant. Och nu var jag där hela tiden. Madrid. Den stora staden. Madre mía!

Skriv en kommentar